A tengeri hajóutakra vonatkozó hasznos tudnivalók

Üdvözöljük Önt a fedélzeten!

 

A következő oldalakon olyan hasznos tanácsok és információk sorakoznak, amelyeket annak érdekében állítottunk össze, hogy Ön megfelelően készüljön fel az utazásra, és vakációja a lehető legkellemesebben teljék.

 

UTAZÁSI DOKUMENTUMOK


A Royal Caribbean International hajótársaság Európai Unión kívüli hajóútjain a részvétel elengedhetetlen feltétele az érvényes útlevél, és az érintett országoktól függően a hazaérkezés napjától számított legalább 6 hónapig való érvényesség is feltétel lehet.

Az Európai Unión belüli utaknál is javasoljuk az útlevéllel történő utazást a hajóra történő gördülékenyebb beszállás és ügyintézés érdekében.  

Útvonaltól függően, a hajó személyzete az útleveleket összegyűjtheti, hogy meggyorsítsa az ellenőrzési folyamatot, esetleges helyi vízumügyintézést. Javasoljuk, hogy vigyen magával 2-3 fénymásolatot az útlevele személyes adatokat tartalmazó oldaláról, amit a hajóról való kiszálláskor magával tud vinni.

 

 

Vízuminformációk magyar állampolgárok számára:

Az USA-ból és Puerto Ricóból induló (ill. ideérkező vagy itt kikötő) hajóutak esetében többszöri belépésre jogosító USA-vízum, illetveaz új típusú, elektronikus (bordó) útlevél esetén érvényes "ESTA" igazolás szükséges.

Az olyan európai útvonalaknál, ahol csak egy-egy célállomás esetében (pl. Szentpétervár/Oroszország) szükséges vízum, utasaink a következő két lehetőség közül választhatnak: 1. akik részt vesznek a hajótársaság által szervezett fakultatív programok valamelyikén és csak a szervezett programok keretében hagyják el a hajót, azoknak nem szükséges vízumot beszerezniük. 2. Akik viszont az egyéni program hívei, és az adott kikötővárost egyénileg kívánják megismerni, azoknak a hajóút indulási napjától érvényes turistavízummal kell rendelkezniük. Vízum nélkül utasaink az adott kikötővárosban nem hagyhatják el a hajó fedélzetét.

További országok, ahová magyar állampolgároknak egyénileg és előre intézendő vízum szükséges: Ausztrália, India, Kína.

A fenti esetekben kérjük, vigyen magával 2-3 fénymásolatot az útleveléről, mert a hajón elkérhetik az útleveleket, hogy az egyes kikötések alkalmával gyorsabban intézhessék a vámvizsgálatot.

További desztinációk esetében, kérjen információt irodánkban!

 

FONTOS! Egyes országok, pl. USA, kötelezővé teszik az országba való belépéshez az érvényes betegség-, baleset-, és poggyászbiztosítás meglétét!

 

UTAZÁS AZ INDULÁSI KIKÖTŐBE


Kérjük, legyen körültekintő a repülőjáratok kiválasztásánál! Európán kívüli indulás esetén a hajóutak előtt legalább 1 éjszakás tartózkodást javasolunk utasainknak az induló kikötővárosban (téli időszakban akár 2 éjszakát is). A hazainduló járat kiválasztásánál se feledjen elegendő időt hagyni a kikötési időpont és a repülőgép indulása között.

Ha a hajótársaság által ajánlott szállodák (4-5*) közül választ, az ár tartalmazza a szálloda és a kikötő közötti transzfert is (egyéb szállásfoglalás esetén a kikötőbe történő eljutás egyénileg történik).

A hajó indulási és érkezési napján foglalható a hajótársaság által szervezett transzfer is, az indulási/érkezési kikötőhöz legközelebb eső (egy vagy két) nemzetközi repülőtér és a kikötő között.

A szállás- és transzferárakról érdeklődjön munkatársainknál!

Amennyiben gépkocsival utazik az indulási kikötőbe (pl. Velencébe, Genovába, Civitavecchiába), segítünk a parkoló foglalásában is. Előzetes foglalás szükséges, a parkolás díja a legtöbbször már a foglaláskor előre fizetendő bankkártyával. Néhány parkolónál a parkolás díja a helyszínen fizetendő (tájékozató ár kb.: 10-13 euró/autó/éj).

 

 

Kérje ajánlatunkat!

 

MINDENKI A FEDÉLZETRE!


Mikor szállhatunk be a hajóba?
A beszállás 3-4 órával indulás előtt kezdődik, útvonalanként változik. Az adott esetben érvényes időpont a hajójegyen fel van tüntetve, ezért kérjük Önt, ne feledje el megnézni azt.

A pontos érkezés az utas felelőssége. Amennyiben legalább másfél órával – ill. az Ázsiából induló hajóutak esetében legalább két órával! – a hajó indulása előtt az utas még nem jelentkezett a beszállásra a check-in pultnál, a hajótársaságnak jogában áll feltételezni, hogy az utas nem szándékozik utazni. Törlik a nevére szóló foglalást és 100%-os lemondási díjat számítanak fel, azaz az utast visszatérítés nem illeti meg.

 

Hol és hogyan történik az utasfelvétel (check-in)?

A kikötőbe érkezés után először le kell adni a bőröndcímkével ellátott csomagokat a hordároknak. Bőröndcímkéket azoktól a hordároktól lehet kérni, akik a bőröndöket elveszik. A csomagcímkéket a hajójegyben található minta alapján kell kitölteni.

 

Készítse elő útlevelét, hajójegyét a kitöltött adatlapokkal (Guest Clearance Form és a fizetés módjára vonatkozó Charge Account and Cruise Ticket) vagy az előzetesen, on-line kitöltött, kinyomtatott és aláírt „Set Sail Pass”-t, majd mutassa be dokumentumait a recepciósok egyikének, s ezt követően máris beszállhat. A recepciós átad önnek egy Vendégkártyát (SeaPass Card), mely a továbbiakban az Ön személyazonosító kártyája lesz, és amelyet minden beszállásnál fel kell majd mutatnia. Ugyanez a kártya lesz az Ön kabinkulcsa. Kérjük, vigyázzon rá! A Vendégkártya a hajón egyfajta hitelkártyaként is működik, tehát akkor is ezt kérik el, amikor a hajón vásárol. Ezen a kártyán szerepel továbbá az Ön asztalszáma és a vacsorakezdés időpontja az ültetett étteremben.

Az utasok csomagjait a beszállást követő két órán belül szállítja a kabinba a kabinszemélyzet.

 

Online check-in

Indulás előtt javasoljuk megcsinálni az online check-int a www.royalcaribbean.com/onlinecheckin weboldalon. Ehhez egy vezetéknév (ékezetek nélkül), a foglalási szám (reservation ID- visszaigazolásban szerepel) szükséges, illetve a hajó nevét és az indulási dátumot kell kiválasztani. Ezután következik a pár lépésből álló check-in. Itt személyes adatokat kell kitölteni, utazási információkat megadni, ill. azt, hogy az út végén kártyával (kártyatípus, szám és lejárat) vagy készpénzzel fizetnek majd. Felhívjuk figyelmét, hogy a hajókon csak dombornyomott bankkártyát fogadnak el.

Az online check-in végén ki kell nyomtatni az ún. Set Sail Pass-t. Ha ez megvan, gyorsabban fel lehet szállni a hajóra (van egy külön sor azoknak, akik ezt megcsinálták). 

Az online check-in első oldalain kell szintén jelezni az utóneveket. Itt kell beírni az ún. MIDDLE NAME-eket, a második utóneveket, ha az útlevélben szerepel ilyen.

 

Az online check-in legkésőbb az indulás előtt 5. napig lehet megcsinálni.

 

Biztonsági gyakorlat – Muster Drill

Legtöbbször még a hajó indulása előtt (legkésőbb a következő napon) történik a minden utas számára kötelező biztonsági gyakorlat. A kabinajtó belsején kifüggesztve megtalálhatók a legfontosabb információk, az adott kabinhoz tartozó „Muster Station” helye és a mentőmellény használatának pontos leírása is.

 

Minimuméletkor, szülői igazolás, kismamák

A hajóúton nem vehetnek részt azok a csecsemők, akik a hajó indulásakor még nem töltötték be a 6. hónapot, ill. a transzatlanti, csendes-óceáni és egyes dél-amerikai hajóutak indulásakor a 12. hónapot. Amennyiben az útvonalban 3 vagy több egymást követő napot a hajó tengeren tölt kikötés nélkül a gyermekek minimális életkora szintén 12 hónap. (a hajóút első napján már be kell tölteni).

 

A Royal Caribbean Cruises Ltd. hajóin abban az esetben utazhatnak kiskorúak szüleik vagy hivatalos gyámjuk nélkül, ha a beszállásnál fel tudják mutatni a szükséges dokumentumokat. A személyazonosság igazolása mellett a szükséges dokumentumok között szerepelnie kell egy UTAZÁSI ENGEDÉLY-nek (az utazást engedélyező levélnek) is, amelyet közjegyzőnek kell hitelesítenie az utazó személy hazájában. A kikötőben, a mólón ezt az engedélyező levelet is be kell mutatni a gyermek személyazonosságát és állampolgárságát igazoló egyéb dokumentumokkal egyetemben. Az utazási engedélynek tartalmaznia kell a gyermek nevét, továbbá annak a személynek a nevét is, aki felelős lesz a szóban forgó kiskorú(ak)ért. 

 

E közjegyző által hitelesített levélből két eredeti példányt kell beszereznie a kiskorú hivatalos gyámjának, mielőtt a kiskorú elhagyná az országot. Az egyik levél általában a bevándorlási hivatalnál marad a kiinduló ország repülőterén, a másikat a hajótársaság kéri majd el a kikötőben a beszálláskor. Ezeket a fontos dokumentumokat NEM szabad olyan bőröndökbe csomagolni, amelyek elveszhetnek.  

 

A szükséges dokumentumok hiánya esetén a vendégeket nem engedik felszállni a hajóra, és elrendelik, hogy a kiskorú térjen haza utastársával együtt, a saját költségére. Ilyen esetben semmilyen visszatérítés nem jár, és a szabály alól nincs kivétel.

 

Főbb irányelvek röviden

 

Az egyik vagy mindkét szülőjük/hivatalos gyámjuk nélkül utazó kiskorúak 

 

A „kiskorú” meghatározása:

  • 18 év alatt: közjegyző által hitelesített levélre van szükség, ha a kiskorú nem a szülőkkel/hivatalos gyámmal utazik. 
    21 év alatt: csak nagykorú személlyel együtt foglalható be egy kabinba 
    21 év +: a személyt nagykorúnak tekintjük minden szituációban.
     

Követelmények a CSAK egy szülővel/hivatalos gyámmal utazó fiatalkorúak esetében:

Ha csak egy szülő/gyám hajózik kiskorú gyermekével, és nála vannak a gyermek megfelelő utazási dokumentumai, nincs szükség arra, hogy közjegyző által hitelesített levelet adjon a másik szülő vagy gyám (függetlenül attól, hogy a szülők elváltak-e vagy sem). Azonban egyes légitársaságok kérnek ilyen levelet a másik szülőtől/gyámtól, különösen a nemzetközi járatokon. Az utasoknak tehát célszerű előzetesen tájékozódni arról, hogy légitársaságuknál követelmény-e ez a levél.  

 

Figyelem! Ha a szülő(k)/gyám(ok) és a velük utazó kiskorú gyermekek vezetékneve eltér, a szülő/gyám köteles bemutatni a gyermek megfelelő utazási dokumentumait és a gyermek születési anyakönyvi kivonatát (az eredetit, közjegyző által hitelesített vagy hiteles másolatát). A szülő(k) és a gyermek vezetékneve között kell hogy legyen kapcsolat a hivatalos jogi dokumentumok szerint. Abban az esetben, ha a nevek közötti kapcsolat nem bizonyítható, mert hiányoznak hozzá a szükséges papírok, a gyermek nem szállhat fel a hajóra.

 

Ha egy nagykorú személy nem szülője, hanem hivatalos gyámja a kiskorúnak, akkor a nagykorú személynek be kell tudnia mutatni egy hiteles bizonylatot a gyámságról.  

 

Előírások a szülők/hivatalos gyám nélkül utazó gyerekek esetében:

Azoknak a nagykorú személyeknek, akik nem szülei vagy hivatalos gyámjai a velük utazó kiskorú(ak)nak, be kell mutatniuk a gyermek megfelelő utazási dokumentumait, valamint egy eredeti, közjegyző által hitelesített és legalább az egyik szülő által aláírt levelet*. A szülőtől származó, közjegyző által hitelesített levélnek föl kell hatalmaznia a gyermekkel utazó felnőtt személyt arra, hogy elvigye a gyermeket egy hajóútra, vigyázzon rá és vészhelyzet esetén engedélyezze azokat az orvosi beavatkozásokat, amelyeket el kell végezni a gyermeken.

 

Felelősségvállalási nyilatkozatok– A szülő által ily módon fölhatalmazott nagykorú személy elviheti a gyermek(ek)et parti kirándulásokra és aláírhatja a parti kirándulásokkal és szabadidős tevékenységekkel kapcsolatos felelősségvállalási nyilatkozatokat. A levélnek NEM KELL felsorolnia azokat a speciális tevékenységeket, amelyekben a gyermek részt vehet, azonban jelezheti, hogy a szülő NEM akarja, hogy a gyermeke egy adott szabadidős programban vagy parti kiránduláson részt vegyen. 

 

A felhatalmazott nagykorú személynek nem szükséges magával vinnie a levelet a Royal Caribbean Cruises Ltd.-n keresztül foglalt parti kirándulásokra, mert a fedélzeten, a Recepción is bemutathatja azt.

 

A levélnek nem kell kifejezetten megemlítenie a parti kirándulásokat vagy a szabadidős tevékenységeket.    

Megjegyzés: A fentiek vonatkoznak a rokonokkal, pl. nagyszülőkkel, illetve barátokkal utazó gyermekekre is. (Ahhoz, hogy egy nagykorú személyt, aki nem szülő, hivatalos gyámként elfogadjanak, a nagykorú személynek fel kell tudnia mutatni egy hiteles bizonylatot a gyámságról.)

A közjegyző által hitelesített fölhatalmazó levélre 18 év alatti gyermekek esetében van szükség. Azt követően, hogy a gyermek betöltötte a 18. életévet, már nem kell felmutatni ilyen levelet.

Nevelőszülők: A normál esetben bekért utazási dokumentumok mellett a nevelőszülőknek olyan iratokat is fel kell tudniuk mutatni, amelyek bizonyítják, hogy ők a gyermek(ek) nevelőszülei. Kérniük kell továbbá a gyermek hivatalos jogi gyámságát ellátó állami szervtől vagy privát szervezettől egy írásos engedélyt, mely jóváhagyja, hogy a gyámoltjuk hajózzon (és itt meg kell adni a hajó nevét és indulási dátumát) és elhagyja az országot.     

Az RCCL irányelvei szerint azoknak a kiskorúaknak, akik nem a szülőjükkel vagy hivatalos gyámjukkal utaznak, föl kell tudniuk mutatni egy a szülőktől /hivatalos gyámtól származó és közjegyző által hitelesített levelet. A hitelesített levélnek ki kell mondania, hogy a kiskorú vendég engedélyt kap arra, hogy a nagykorú személlyel elutazzon.

 

Ha egy 21. életévét be nem töltött (kiskorú) személy, nem a szülője/gondviselője társaságában utazik, írásbeli engedéllyel kell rendelkeznie minden olyan orvosi kezelés jóváhagyására, mely a gyermek(ek)et ellátó orvos szerint nem tűr halasztást.

 

Azok a várandós kismamák, akik betöltötték terhességük 24. hetét, vagy a hajóút kezdetekor, ill. alatta lépnek a 24. hétbe, nem vehetnek részt az RCCL hajóútjain! Minden kismamának angol nyelvű orvosi igazolással kell rendelkeznie, hogy terhessége problémamentes, nem veszélyeztetet és az utazás nem ellenjavallt. Az igazolásnak tartalmaznia kell, hogy a hajóút idején hányadik hétben lesz a kismama.

 

Nyelvtudás

A hajótársaság hajóin nincs magyar nyelvű asszisztencia. A hajóút előtt az úti dokumentumok angol nyelven érkeznek.

A hajóút alatti kommunikáció és a fakultatív programok is idegen nyelven történnek. Mindezek miatt javasolt minimális idegennyelv-ismeret. A hajótársaság hajóin az angol a hivatalos nyelv.

 

 
AZ „ÚSZÓ SZÁLLODA”


Recepció (Guest Relations Desk)

A recepció a nap 24 órájában áll az utasok rendelkezésére. Ön itt ellenőrizheti házi bankszámláját, érdeklődhet a fedélzeti szolgáltatások iránt, kérhet ébresztőt stb., ugyanúgy, ahogy egy szállodai recepción. A recepciósok ezen kívül a pénzügyi tranzakciók bonyolítását, a postai ügyintézést is végzik, valamint vám-és pénzügyőri feladatokat is ellátnak.

 

Fizetés a fedélzeten

A hajón bevezetett vendégkártya-rendszer lehetővé teszi, hogy Ön ne készpénzzel fizessen a fedélzeten történő vásárlásai, fogyasztásai alkalmával, hanem a beszálláskor kapott Vendégkártyával (SeaPass Card). A vendégkártya egyszersmind az Ön kabinkulcsa is.

Készpénzfizetés nincs a hajókon, eltekintve néhány szolgáltatástól (pl. a kaszinóban, a hajóút végén a borravaló fizetésénél vagy valutaváltáskor). A hajón valamennyi utas nevére számlát nyitnak. A számlát készpénznek vagy érvényes, dombornyomott hitel- vagy bankkártyának kell fedeznie, melyet automatikusan megterhelnek az Ön kiadásaival. A hajóút végén az utasok ellenőrzés céljából megkapják a kiadásaikat rögzítő részletes számlát.

A Royal Caribbean International hajóin a fedélzeti valutanem az amerikai dollár (európai utak esetében is)! Készpénzes fizetés esetén kérjük, ezt vegyék figyelembe.

A következő hitel- ill. bankkártyákat fogadják el: VISA, MasterCard, American Express.

Figyelem: „Kettős zárolás” probléma előfordulhat bankkártyával történő fizetés esetén: a pénzügyi tranzakcióban résztvevő bankok kártya műveleteiben meglévő különbségek, ill. egyéb, a hajótársaság által nem befolyásolható technikai okok miatt néhány esetben előfordul, hogy amikor a hajótársaság a hajóút végén a jóváhagyott összeggel megterheli a bankkártyát, a hajóút közben zárolt részösszegek feloldása nem történik meg azonnal, a terhelési tranzakcióval egyidejűleg. A zárolt összegek feloldása ezekben az esetekben csak később, visszaérkezéstől számítva kb. 10 – 15 munkanap múlva történik meg,a tranzakcióban résztvevő bankok elszámolási kapcsolataitól függően. Az ún. kettős zárolás csak a folyószámla alapú betéti kártyával történő fizetésnél merülhet fel, hitelkártyával történő fizetésnél – annak természetéből fakadóan – nem. Ha Ön rendelkezik (betéti) bankkártyával és hitelkártyával is, javasoljuk, hogy fedélzeti költései kiegyenlítéséhez az utóbbit használja.

Kérjük, ne feledje, hogy a fentiek csak a fedélzeti költések bankkártyára történő terhelésekor esetlegesen előforduló ideiglenes kettős zárolásra vonatkoznak. Abban az esetben, ha Ön a fedélzeti végszámla összegével nem ért egyet, a számlareklamációnak még a fedélzeten, a hajó elhagyása előtt kell megtörténnie.

A kellemetlenségek (pl. hirtelen pénzhiány) elkerülése végett javasoljuk, hogy egyrészt a várható kiadásoknál több pénz legyen a számlán, másrészt legyen egy második „tartalék” kártya is Önnél!

 

A kabin
A kabinban talál majd egy dossziét, amely tartalmaz egy többnyelvű információs füzetet. A kabinban megtalálható továbbá a ruhatisztító árlistája, a Room Service étlapja, a kabinba kérhető reggeli étlapja stb. is.

A kabinokban a légkondicionálás szabályozható. Hajszárító minden kabinban van. A kabinok felszereltségéhez hozzátartozik a széf is, melynek kezelése egyszerű. Az Ön kényelmét a kabinszemélyzet biztosítja.

 

Kérhetünk-e kabincserét beszállás után?

Amennyiben vannak üres kabinok, és az utas készpénzben vagy hitelkártyával befizeti a megfelelő összegű különbözetet, választhat egy magasabb árfekvésű kabint.

 

Reggeli a kabinban
Reggelit kérésre a kabinban is felszolgálnak 07:00 és 10:00 között (kivéve a hajóút befejezésének napján). A bővített kontinentális reggeli díjmentes. Meghatározott kínálattal 24 órás szobaszerviz áll továbbá az utasok rendelkezésére.

A lakosztályt foglaló utasok kérhetik, hogy a teljes menüsort a kabinjukban szolgálják fel.

 

Elektromos áram
A fedélzeten 110/220 voltos feszültségen működtethetők az elektromos készülékek. Legalább egy, a magyarországi szabványnak is megfelelő konnektor minden kabinban található, de amennyiben ez nem elegendő, ill. a hajóút előtti vagy utáni szállodai tartózkodásához szükséges lehet, vigyen magával adaptert, ill. elosztót.

 
Room Service
A szobaszerviz a nap 24 órájában áll a vendégek rendelkezésére, és hívható, ha Önnek szüksége van valamire. A Room Service étlapjából Ön italokat, snackeket rendelhet az étlapon való bejelöléssel.

 

Nemzetközi telefonhívások
A hajón lévő műholdas telekommunikációs rendszer segítségével Ön a világ bármely pontjára telefonálhat családjának, barátainak a kabinban lévő telefonról (a hívás díja kb. 8.- USD / perc, amit a fedélzeti számlájára terhelnek).

 

Mobiltelefonok használata
Szintén a műholdas telekommunikációs rendszernek köszönhetően mobiltelefonját is használhatja a fedélzeten, amennyiben készüléke alkalmas a csatlakozásra. A kikötések alatt az adott helyre vonatkozó roaming tarifák érvényesek, a tengeren azonban ezeknél jóval drágább tarifa ellenében telefonálhat, fogadhat hívásokat, ill. küldhet SMS-t. Kérjük, utazása előtt érdeklődjön hazai mobilszolgáltatójánál, ill. figyelmesen olvassa el a fedélzeten található tájékoztatókat.

 

Televízió és rádió
Tv- és rádiócsatornák sokasága várja Önt az RCCL hajóin. A lehetőségekről a kabinban elhelyezett „műsorrend” tájékoztat.

 

A fedélzeti napilap – Cruise Compass

A kabinjában minden este megtalálja a következő nap hírlevelét. A hírlevél nagy segítséget nyújt Önnek abban, hogy hajóútja során ne maradjon le egyetlen programról sem. A Hírlevél rengeteg általános információt tartalmaz, az éttermek, bárok nyitvatartási idejétől kezdve, a szórakozási lehetőségek felsorolásán át a napi öltözködési tanácsokig.

 
Dohányzás
A hajón kizárólag a kijelölt területeken engedélyezett a dohányzás (ezeket a helyeket napi hírlevélben is feltüntetik). Szivarozni és pipázni csak a „Cigar lounge-ban” lehet, ha a hajón nincs ilyen, akkor a külön e célra kijelölt helyen. A színháztermekben és éttermekben nem dohányozhatnak a vendégek.

A kabinokban sem engedélyezett a dohányzás! Amennyiben valaki mégis a kabinban dohányzik, a hajótársaság automatikusan 250.- USD takarítási költséget számol fel, amit az utas fedélzeti számlájára terhelnek! A balkonos kabinok balkonján is tilos a dohányzás, mind a tengerre néző, mind az Oasis-osztályú hajók Boardwalkra ill. Central Parkra néző balkonos kabinok esetében.

18 év alattiak egyáltalán nem dohányozhatnak még a kijelölt helyeken sem!

 

ÖLTÖZKÖDÉSI TANÁCSOK


Milyen ruhát vigyünk magunkkal?

Az öltözködési ajánlásokat a napi hírlevél tartalmazza.

Az alábbiakban következzék néhány általános tanács:

·Napközben kényelmes, laza viselet és lapos sarkú, kényelmes cipő ajánlott a fedélzeten.

·A parti kirándulásokon szintén kényelmes cipőt viseljen, s vigyen magával kalapot és naptejet.

·Több fürdőruhát csomagoljon, hogy mindig legyen kéznél egy száraz.

·A hajó zárt termeiben (hall, éttermek, színháztermek stb.) központilag beállított és szabályozott a légkondicionálás. Néha, egy-egy nagyon meleg napon a nyitott fedélzetről belépve a zárt fedélzet hűvösnek is tűnhet, amit célszerű figyelembe venni a ruhadarabok összeválogatásánál.

·A múzeumok, mecsetek, templomok látogatása során tanácsos (sőt sok esetben kötelező) a szolid, konzervatív öltözet. A hölgyek nadrágot vagy térd alá érő szoknyát viseljenek; a rövidnadrág és az ujjatlan felsőrész nem megengedett.

·Amennyiben Alaszkába, Kanadába/Észak-Amerikába vagy Észak-Európába utazik, ne feledjen kabátot és meleg ruházatot is vinni magával.

·Estére a következő viseletet ajánljuk:

- „casual”: ha nincs különlegesebb programja, sportos felsőruhát és nadrágot az urak, nadrágot/szoknyát és blúzt a hölgyek számára

- „smart casual”: kevésbé formális programokon a hölgyeknek ruhát vagy kosztümöt, az uraknak inget és zakót illik viselniük

- „formal”: a gálavacsorákra, alkalmi öltözet gyanánt a hölgyek esetében estélyi ruha/koktélruha, az urak esetében nyakkendő és öltöny/szmoking viseletét javasoljuk.

 

ÉTKEZÉSEK ÉS ITALFOGYASZTÁS


Étkezések

Az étkezések során Ön gazdag és változatos ételválasztékkal találkozik majd, amely az igazi ínyenceknek is megelégedésére szolgál.

Az ültetett étteremben (Main Dining Room) két menetben történik a vacsora (néhány európai útvonal esetében három, ill. négyféle ültetési időpont is előfordulhat). Ha Ön előre tudja, hogy melyik időpont volna megfelelőbb az Ön számára, kérjük, választását már hajóútja foglalásakor jelezze.

Nem áll módunkban garantálni, hogy az ülésrend kialakításában valamennyi igénynek meg tudunk felelni, de megteszünk minden tőlünk telhetőt annak érdekében, hogy kívánságának eleget tegyünk.

A vacsorák időpontja a következőképpen alakul (a feltüntetett időpontok útvonaltól és hajótól függően esetlegesen változhatnak):

                                                                       

 
                    Első ültetés                 Második ültetés
Vacsora         18:00-18:30 körül         20:00-20:30 körül
 

My Time Dining

Rugalmas vacsorázási lehetőség ültetett étteremben. (Kb. 18:00-21:30 óra között bármikor vacsorázhat az ültetett étterem kijelölt szintjén, de az nem garantált, hogy minden este ugyanaz lesz az asztala és a felszolgálók.) My Time Dining foglalása esetén a javasolt borravalót a hajóút foglalásakor, előre kell fizetni!

A hajóút lefoglalása után a hajótársaság weboldalán vagy a helyszínen, a fedélzeten előzetes foglalást készíthet konkrét időpontokra is akár az utazás minden napjára.   

(Speciális formája családok számára My Family Time Dining  az Adventure Ocean gyermekprogrammal kapcsolódva. A vacsora alatt a gyermekek (3-11 év között) 45 perc alatt meg tudnak étkezni és amikor végeztek, az Adventure Ocean program animátorai az étterem bejáratánál találkoznak a gyerekekkel, ahonnan elviszik a gyerekeket a nekik összeállított programra. A programra előzetes regisztráció szükséges és nem minden hajón érhető el. Érdeklődjön irodánkban.)

 

Dinamic Dining

Csak néhány új, Quantum-osztályú hajón érhető el. Típusa az adott térségtől függ, ahol a hajó hajózik.

Az ültetett étteremben Ön elegánsan, a napi étlap alapján, à la carte rendszerben reggelizhet, ebédelhet és vacsorázhat. Ha nem szeretne öltözködési előírásokhoz alkalmazkodni, étkezhet a svédasztalos étteremben, a Windjammer Caféban is, ahol – az ültetett étteremtől eltérően – kötetlen időben és formában reggelizhet, ebédelhet és vacsorázhat. A mindennap kézhez kapott napi hírlevélben (Cruise Compass) szerepel, hol és mikor, milyen kínálattal várják az éttermek az utasokat.

A vacsorák közül ünnepélyességével, különleges hangulatával kiemelkedik a Kapitányi vacsora és a Gálavacsora.

 

Feláras éttermek (Specialty Restaurants) előzetes helyfoglalással

Az ültetett és a svédasztalos éttermeken kívül más, különböző típusú és stílusú (á la carte) éttermek is találhatók a hajókon. E különleges éttermek előzetes helyfoglalással, foglalási díj felszámolásával működnek.

 

Italfogyasztás

A büférendszerű étkezéseknél, valamint a grill- és snackbárokban, pizzériákban Ön az alábbi italokat fogyaszthatja térítésmentesen: amerikai hosszú kávé, tea, tej, jeges víz, jeges tea, limonádé.

Az ültetett ebédek és vacsorák során, ill. a feláras éttermekben csak a jeges víz fogyasztása ingyenes, minden egyéb italért fizetni kell. Ugyancsak fizetni kell a bárokban fogyasztott alkoholos és alkoholmentes italokért.

A Royal Caribbean International hajóútjain nem szolgálnak fel alkohol tartalmú italokat 21 év alatti utasoknak, kivéve azokon az útvonalakon, amelyek Európából, Dél-Amerikából, Ázsiából vagy Ausztráliából indulnak, ahol a törvényes alkoholfogyasztás korhatára alacsonyabb, a legtöbb esetben 18 év. (A hajótársaság saját desztinációin (Labadee, CocoCay) minden esetben 21 év a korhatár.)

A Duty Free Shopban vagy a szárazföldi kikötések alkalmával vásárolt alkoholt az utas nem tarthatja magánál. Ezeket a hajóút utolsó napján viszi a személyzet a kabinokba.

 

Bárok és kávézók
Üdítők, koktélok és egyéb italok széles választéka áll rendelkezésre a hajó bárjaiban és kávézóiban. A bárokban vagy az étteremben vásárolt italok után 18%-os felszolgálási díjat (service charge) számítanak fel, ami az ital árával együtt jelenik meg az Ön számláján.

 

Speciális étrendek
Ha Önnek speciális étrendre van szüksége (ételallergia, diéta stb.), azt célszerű már a hajóút foglalásánál regisztráltatni (általában legkésőbb 45 nappal az indulás előtt), a hajóút elején pedig jelezni kell az étteremben.

Vegetáriánus és diabetikus ételek a svédasztalos és az ültetett étterem kínálatában is naponta megtalálhatók.

 
SZOLGÁLTATÁSOK


Parti kirándulások

A kikötések alkalmával a hajótársaság parti kirándulások széles kínálatával várja utasait.

A „Parti Kirándulások” pultnál (Explorations Desk) minden szükséges ingformációt megkaphat, illetve jelentkezhet az Ön által kiválasztott kirándulásra. A kirándulás költségeivel pedig egyszerűen megterhelik majd a hajón nyitott számláját. A kirándulások természetesen nem kötelezőek: utasaink egyéni programot is kialakíthatnak, egyéni felfedező utat is tehetnek a parton. Felhívnánk a figyelmét, hogy egyes kirándulások létszámhoz kötöttek, s amennyiben a csoport létszáma nem éri el a minimumot, a kirándulást törlik. Bizonyos túrákon ugyanakkor limitált a résztvevőszám, ezért azt javasoljuk, hogy már a hajóút elején jelentkezzen a kiválasztott kirándulásokra. Bizonyos túrákra (elsősorban búvártúrákról van szó) kizárólag azon utasaink indulhatnak, akik fölmutatják a megfelelő képesítésüket igazoló dokumentumokat.

A kirándulások lefoglalhatók a hajón, illetve legkésőbb az indulás előtti 15. napig az interneten, a www.royalcaribbean.com weblapon, a Already booked linken (Cruise Planner címszó alatt) is a kabin lefoglalása után, az érvényes foglalási szám birtokában. Ebben az esetben a foglaláskor megadott bankkártyát /hitelkártyát megterheli a hajótársaság – így a fedélzeten ezt már nem kell fizetni. A részvételi jegyek a kabinban fogják várni Önt. Előre itthon lefoglalt kirándulások esetében a foglaláskor megadott bankkártyát/hitelkártyát megterheli a hajótársaság – így a fedélzeten ezt már nem kell fizetni. A részvételi jegyek a kabinban fogják várni Önt.

 

Fitnesz & szépségápolás
A nyaralás többek között arra is kiváló alkalom, hogy a mindennapi rohanás után kicsit többet foglalkozzunk kondíciónkkal. A hajók fitnesztermeiben a legmodernebb gépek várják a sportolni vágyókat. Itt kell megemlítenünk a fedélzeti futópályát, a szaunát, a jacuzzi- és úszómedencéket is – mind egy-egy lehetőség az aktív pihenésre. A fitneszterem nyitva tartása és a napi sportprogramok („Ship Shape”) listája a napi hírlevélben olvasható.

 

Napozás, napágyak a fedélzeten

A nyitott fedélzeteken mindenütt napozóágyak sokasága várja a vendégeket – természetesen ingyenesen. Strandtörülközőkről szintén a hajótársaság gondoskodik, a napozóteraszokon elhelyezett törülközők a vendégek rendelkezésére állnak.

Legyen óvatos napozás közben! A tengeri szél miatt kevésbé érezheti a nap égető hatását. Védje bőrét megfelelő naptejjel!

 

Könyvtár, internetkávézó
A hajókon jól felszerelt könyvtár található (különböző nyelvű könyvekkel), valamint olyan társasjátékok, mint a sakk, back-gammon, kártyák, műveltségi játékok stb. A könyvtár vagy külön internetkávézó (Royal Caribbean Online) ad otthont az internet elérhetőséggel rendelkező számítógépparknak is. (Az internet térítés ellenében vehető igénybe.)

 

Gyermekes családok – Gyermekprogramok
A Royal Caribbean International hajóin szeretettel várják a gyermekes családokat. A gyermekek részére ingyenes szervezett foglalkozásokat kínálnak. Kérjük a szülőket, hogy – különösen az esti órákban – ne hagyják gyermekeiket felügyelet nélkül a fedélzeten, a hallban és a szórakozó helyeken, s minthogy nem megengedett, ne vigyék őket magukkal a kaszinóba.

Csecsemők részére módunkban áll gyermekágyat biztosítani, ám ez esetben számolni kell azzal, hogy a kabinban kevesebb lesz a szabad hely. Egyéni gyermekfelügyeletet is biztosítanak min. 1 éves kortól 08:00-02:00 óra között. Ennek díja kb. 19.- USD/óra, max. 3 gyermek családonként. Az igényeket a hajón, a recepción kell jelezni, legkésőbb 24 órával korábban. (A kéréseket a baby-sitterek számától függően tudják teljesíteni.)

 

„Adventure Ocean” gyermekprogram:

A hajókon a 3 év fölötti gyermekek díjtalan programokon* vehetnek részt, mégpedig az alábbi négy, kor függvényében kialakított csoportban:

·Aquanauts: 3-5 évesek

·Explorers: 6-8 évesek

·Voyagers: 9-12 évesek

·Teens: 13-14 és 15-17 évesek

 

A gyermekprogramban való részvétel szabályai és feltételei:
·A minimum korhatár 3 év és a gyermeknek szobatisztának kell lennie.

·A gyermekfoglalkozásokat az étkeztetés első ültetésének időpontjaihoz igazítják. Azok a gyermekek, akik a második ültetésben étkeznek, lemaradnak a programokról.

·Gyermekek nem látogathatják az alábbi helyeket: night-club, kaszinó, fitneszterem, gőzfürdő/sugármasszázs.

 

*Bizonyos szolgáltatásokért névleges díjat számítanak fel.                

 

Színház – nemzetközi show-műsorok

Az estéket varieté és egyéb szórakoztató előadások színesítik nemzetközi művészgárda, táncegyüttesek, énekesek stb. előadásában.

 
Kaszinó
Ha Ön szeret játszani, próbáljon szerencsét a fedélzeten! Valamennyi hajón található kaszinó, többféle játéklehetőséget kínálva (huszonegy, rulett, különböző játékautomaták stb.). A napi hírlevélben megtalálja a kaszinó pontos nyitva tartásának időpontját. Arra azonban már most felhívnánk a figyelmét, hogy a kikötések alatt a kaszinó zárva van. 21 év alatti vendégek nem látogathatják a kaszinót.

A kaszinóban kamera/videokamera használata szigorúan tilos.

 

Vásárlás

A Royal Caribbean International hajóin a vásárlás is kényelmes: a butikokban megtalálhatók az elegáns Royal Caribbean International ajándéktárgyak ugyanúgy, mint az ékszerek, parfümök, sportruházat, sőt ruhatárát az esti programokhoz szükséges elegáns ruhadarabokkal is kiegészítheti. De ha valami kimaradt a csomagolás közben, itt az is pótolható: a fogkrémtől a fürdőruháig vagy éppen a napozószerekig. A Duty Free Shop cigarettákat, borokat és röviditalokat is kínál (az alkoholtartalmú italok csak a hajóút utolsó napján vehetők át). A Duty Free Shop a kikötések alatt zárva tart.

 

Valutaváltás
A fedélzeten korlátozott mennyiségben (és alapvetően amerikai dollárra) válthatók valuták. Más, helyi valutát a kikötéskor, a szárazföldön lehet váltani. (Itt jegyezzük meg, hogy a kikötési pontokon elfogadják a legtöbb bank- és hitelkártyát, a kisebb kiadások fedezésére – pl. üdítőitalok, képeslap, kisebb ajándéktárgyak – azonban célszerű némi helyi valutát is magunknál tartani, bár a kikötők legtöbbjében euróval és dollárral is lehet fizetni). A Royal Caribbean International minden hajóján található bankautomata (ATM) (a pénzlehívás díja az utast terheli).

 

Fotósarok         

Fényképészek és videósok feladata, hogy megörökítsék az Ön nyaralásának legszebb pillanatait. Jelen vannak a Gálavacsorán és egyéb fontos eseményeken, sőt a parti kirándulásokon is dolgoznak. Az elkészült fotókat a fotósarokban kiállítják, és Ön megvásárolhatja a legjobban sikerült képeket.

 

Ruhatisztítás
A tisztító az utasok rendelkezésére áll a nap 24 órájában. Árai a ruha típusának függvényében változnak. Részletes árlistát a kabinjában talál.

 

Orvosi ellátás, gyógyszerek
Néhány alapvető gyógyszer megvásárolható a fedélzeten. A hajókon felszerelt egészségcentrum működik, melyben két diplomás orvos és három nővér gondoskodik a betegek megfelelő ellátásáról. Az orvosi ellátás azonban nem ingyenes, ezért indulás előtt célszerű utasbiztosítást kötni. Tengeribetegségben szenvedő utasaink a tünetek kezelésére ingyenesen kapnak tablettát.

A várandós kismamáktól (a 24. hét előtt), ill. azoktól az utasoktól, akik szív- és érrendszeri-, cukor- vagy valamilyen más krónikus betegségben szenvednek, a hajótársaság orvosi igazolást kér. Az angol nyelvű orvosi igazolásban szerepelnie kell, hogy az utas egészségi állapota lehetővé teszi a hajóúton való biztonságos részvételt, ill. hogy milyen állandó gyógyszereket kell szednie. Az angol nyelvű orvosi igazolást irodánknak kell eljuttatni, s mi továbbítjuk azt a hajótársaságnak.

 

A HAJÓÚT VÉGE, KIJELENTKEZÉS


Milyen teendők várnak Önre a hajóút utolsó estéjén?

Az utolsó nap hírlevele tartalmazza a kiszállásra, útlevél- és vámvizsgálatra vonatkozó összes információt. A kabinszemélyzettől Ön megkapja a csomagjaira ragasztandó csomagcímkéket – kérjük, minden egyes címkére olvashatóan írja föl a nevét, lakcímét,illetve, amennyiben repülővel utazik, a járatszámot. Csomagoljon össze, és a hírlevélben szereplő időpontig tegye ki felcímkézett csomagjait a folyosóra, a kabinajtó elé. A hajószemélyzet a csomagokat az éjszaka folyamán elszállítja.
Értékes vagy törékeny holmiját (utazási dokumentumok, fontosabb gyógyszerek, fényképezőgép, videokamera, ékszerek stb.) kézipoggyászként tartsa magánál. Javasoljuk, hogy az utolsó éjszakára készítsen össze úti neszesszert.

Abban az esetben, ha a lehető legkorábbi kiszállási lehetőséget választja (pl. repülőgép indulása miatt), amit már a hajóút elején külön jelezni kell a recepción, akkor nem kell kitenni a csomagokat, mert ilyenkor az utasok saját maguk viszik le a nagy bőröndjeiket is a hajóról, ezzel is meggyorsítva a leszállás idejét.

 

Borravaló
Minden hajón és minden hajóúton automatikus borravaló-fizetési rendszer van érvényben, ami azt jelenti, hogy minden olyan egyéni és csoportos foglalás esetében, ahol a borravaló kifizetése beszállás előtt nem történt meg, a hajóút minden napján automatikusan megterhelik minden vendég SeaPass számláját a napi borravaló összegével.

A borravalóösszege naponta és személyenként 12,95 USD/fő/nap belső, ablakos és balkonos kabinok estében, míg lakosztályok esetében 15.95 USD/fő/nap.

Azoknak az egyéni és csoportos vendégeknek az esetében, akik a My Time étkezési alternatívát választják, a borravaló összege továbbra is automatikusan hozzáadódik majd a hajóút árához, mely a foglaláskor fizetendő. 

Ugyanez az összeg vonatkozik a gyermekekre is. Ezen felül, italfogyasztás esetén, illetve a szépségszalonokban kiszolgálási díjként 18%-ot számítanak föl, automatikusan megterhelve ezen összeggel az utas számláját. A repülőtéren és a kikötőben segítségünkre siető hordárok ajánlott borravalója csomagonként 1-1,5 USD.

 

Vámkezelés

A hajóút utolsó napján tájékoztatják majd az utasokat az útlevél- és vámvizsgálat menetéről. Kérjük, ne mulasszon el részt venni ezen a fontos tájékoztatón, ill. figyelmesen olvassa el a napi hírlevél erre vonatkozó részét.

 

A hajóút vége, kijelentkezés a hajóról

A reggeli és a folyószámla rendezése (készpénzes fizetés esetén ezt legtöbbször már az utolsó estén, a Hírlevélben megadott helyen és időpontig rendezni kell) után Önnek már csak az a teendője, hogy a Hírlevélben megjelölt helyen – általában a hajó valamelyik rendezvénytermében – várjon, amíg az Ön csomagcímkéjének színét szólítják a kiszállításban segédkező animátorok. A sorrend kialakításakor a hajótársaság igyekszik figyelembe venni a hazautazás módját és a repülőgépek indulási időpontját is.

A csomagokat a kikötő épületében, az érkezési hallban fogja megkapni (kivéve, ha a legkorábbi kiszállási lehetőséget választja, erről ld. fentebb).
 
 

 

Kellemes és élményekben gazdag utazást kívánunk! Reméljük, hogy Royal Caribbean vakációja révén Ön is a hajóutak szerelmesévé válik, és egy másik útvonalon, egy másik hajóúton ismét üdvözölhetjük!

 

 

Néhány további általános információ:

 

·       Betegség-, baleset- és poggyászbiztosítás: Külföldre történő utazás előtt javasoljuk általános, mindenre kiterjedő utas- és balesetbiztosítás megkötését. Bizonyos országokban az országba való belépés feltétele az érvényes utasbiztosítás megléte.

·       Gyógyszerkivitel: A rendszeresen szedett gyógyszerek között lehetnek antidepresszánsok, altatók, nyugtatók, hangulatfokozók, hangulatjavítók, kábítószerek és daganatos betegségek fájdalomcsillapítására szolgáló készítmények, melyek esetében a határátkelőhelyen szükség van olyan igazolásra, amely tartalmazza a kezelő orvos azonosítására alkalmas adatokat, a beteg személyi azonosítására alkalmas adatokat, a beteg által rendszeresen szedett gyógyszerek nevét, hatóanyagát, hatáserősségét és a kezelőorvos által megállapított napi adagolást. Az igazolást annál az orvosnál szerezhetjük be, aki a gyógyszert számunkra rendszeresen felírja.

·       Védőoltások: Külföldi nyaralás, munkavállalás, tanulás előtt célszerű tájékozódni, hogy milyen védőoltások szükségesek, mely gyógyszereket ajánlatos szedni és milyen a közegészségügyi helyzet az adott országban. Részletes információkért kérjük, tekintse meg az Országos Epidemológiai Központ (OEK) nemzetközi oltóközpontjának tájékoztatóját (www.oek.hu).

·       Irodánk az utazás ideje alatt általában érvényes időjárási viszonyokról a Tensi katalógusokban a hasznos információknál, illetve a honlapon (www.tensi.hu) általános tájékoztatást nyújt, de kérjük hogy tájékozódjanak egyéb fórumokon is. Természetesen nincs arra garancia, hogy az időjárás a megszokottak szerint alakul.

·       Egyéni utazás esetén a helyszínen, illetve az utazás során irodánk nem biztosít magyar nyelvű képviselőt (idegenvezetőt vagy asszisztenciát). Amennyiben bármilyen jellegű probléma merülne fel és a probléma helyszínen nem megoldható, kérjük, vetessen fel jegyzőkönyvet! Későbbiekben csak a jegyzőkönyv meglétével tudunk segítségére lenni.

 

Vissza
Kérje ajánlatunkat!